רפואה משלימהרפואה סינית

מהו גיל המעבר – כיצד להקל על תסמיני גיל המעבר

גיל המעבר מביא איתו את הצורך לעשות חשבון נפש וליצור שינויים בחיים. האיזון ההורמונלי החדש מאפשר לנשים להרגיש חופשיות יותר ולעסוק בפעילות יצירתית מגוונת

מהו גיל המעבר – כיצד להקל על תסמיני גיל המעבר? גיל המעבר הוא מונח המבטא מגוון תסמינים הנגרמים משינויים הורמונאליים החלים אצל נשים. הגיל הממוצע להפסקת הווסת הוא סביב גיל 50 אבל יכול להופיע מוקדם יותר. בדרך כלל המחזורים אחרונים יהיו שונים באורכם וכמותם עד להפסקה מלאה.

מדוע זה קורה?
בלוטת יותר המח מייצרת FSH אשר גורם להתפתחות זקיקים בשחלות. בערך ביום ה- 7 למחזור זקיק אחד הופך לדומיננטי, גדל ומייצר אסטרוגן (אשר מעבה את רירית הרחם ורירית צוואר הרחם). עם השנים מספר הביציות הולך וקטן והשחלות הופכות לפחות רגישות ל FSH שמגיע אליהן מהמח, כלומר יש צורך בכמות גדולה יותר של FSH על מנת לגרות את השחלה לגרום להתפתחות זקיק ולכן רמת ה FSH בדם עולה, ייצור האסטרוגן והפרוגסטרון יורד והמחזור נפסק.

ישנן נשים אשר לא חוות שום תופעה עם הפסקת הווסת, אך חלקן חוות סימפטומים קלים עד חמורים כמו: גלי חום, הזעת לילה (אשר פוגעת באיכות השינה), עייפות, עצבנות, נדודי שינה, ירידה בזיכרון, דפיקות לב, בריחת שתן, דלקות בשלפוחית השתן או בנרתיק, יובש בנרתיק ועלייה במשקל. לעיתים מתלווים לסימפטומים אלו גם כאבים במפרקים ושרירים.

בעיות נוספות שיכולות להתעורר הן אוסטאופורוזיס (הידלדלות העצם) והתפתחות של מחלות לב וכלי דם. לאסטרוגן ישנה השפעה חיובית על רמות הכולסטרול, וירידה ברמת האסטרוגן גורמת לעלייה בכולסטרול הרע (LDL) וירידה בכולסטרול הטוב (HDL).

הטיפול המערבי להפחתת הסימפטומים כמו גלי חום ואוסטאופורוזיס מבוסס על העלאת ריכוז האסטרוגן או אסטרוגן + פרוגסטרון. החסרונות לטיפול זה הם תופעות כמו גודש בשדיים, דיכאון, מיגרנות, אבנים בכיס מרה ועלייה בשכיחות לסרטן שד. רופאים לא ימליצו על שימוש באסטרוגן לנשים שסבלו מסרטן השד או סרטן רירית הרחם.

חשוב לדעת:
השחלות אומנם מפסיקות לייצר אסטרוגן ופרוגסטרון אך יש עלייה בייצור הורמונים אנדרוגנים (אסטרוגן, פרוגסטרון, טסטוסטרון, DHEA) במקומות אחרים בגוף: בלוטת האדרנל, עור, שרירים, מח, בלוטת האצטרובל, זקיקי שיער ושומן הגוף.כלומר לאישה יש דרך להתמודד עם הפסקת ייצור ההורמונים בשחלות.

בלוטת האדרנל חשובה במיוחד לתמיכה ההורמונלית ואם אישה מגיעה לגיל המעבר במצב של חוסר רגשי ותזונתי וחיים מלאי סטרס זה יפגום בתפקוד בלוטת האדרנל והאישה תסבול מסימפטומים של גיל המעבר ואז גם תזדקק לתמיכה הורמונלית.

על מנת לתמוך בבלוטת האדרנל ולא להגיע לגיל המעבר כשהיא מרוקנת ותפקודה חלש יש לדאוג ל:
1. שינה מספקת בשעה סבירה (לא אחרי חצות) ישנה חשיבות רבה לשעות בהן ישנים ולא רק למספר שעות השינה.
2. פעילות גופנית קלה עד בינונית
3. להקפיד על תזונה בריאה (להמעיט בסוכר ובמזון מעובד)

מבחינה רגשית, תקופת החיים של גיל המעבר מביאה איתה את הצורך לעשות חשבון נפש וליצור שינויים בחיים. האיזון ההורמונלי החדש מאפשר לנשים להרגיש חופשיות יותר ולעסוק בפעילות יצירתית מגוונת תוך שימוש בניסיון החיים שלהן.

בתרבויות עתיקות, תפקיד האישה לאחר הפסקת הווסת היה להנחיל את הידע והתבונה שלהן לצעירים ולצעירות. למשל, אישה לא יכלה להיות שמן אלא לאחר הפסקת הווסת, משום שאז היא נחשבה כאוצרת ״הדם החכם״ ולא מבזבזת אותו באופן מחזורי.

גיל המעבר בראייה הסינית:
על פי הראייה הסינית, בגיל המעבר מתערער האיזון בין היין (yin האספקט המקרר והמלחלח) לבין היאנג (yang האספקט המחמם) בגוף. היין שנחלש גורם לתחושה של עלייה יחסית ביאנג ולכן מופיעות התופעות שקשורות לרוב לחום ויובש.

5 האלמנטים ברפואה הסינית מייצגים גם את תקופות החיים השונות בחיינו:
אלמנט העץ (אביב – כבד וכיס מרה): מייצג את תקופת ההתפתחות והצמיחה.
אלמנט האש (קיץ – לב ומעי דק): מייצג את שיא היצירתיות ,קריירה, אימהות.
אלמנט האדמה (שלהי הקיץ – קיבה וטחול): קשור לביסוס המשפחה, דאגה למזון פיזי ורוחני.

אלמנט המתכת (סתיו – ריאות ומעי גס): מייצג את התקופה של גיל המעבר. נשירה של הרגלים קודמים, יצירת חשבון נפש, יצירת שינויים.

אלמנט המים (חורף – כליות ושלפוחית השתן) : קשור למוות ולידה מחדש.

לרוב תופעות גיל המעבר קשורות לחולשת כליות וחוסר איזון בין אש (יאנג) למים (יין).
כאשר המים חלשים האש לא מרוסנת ולכן יופיעו תופעות כמו פלפיטציות, נדודי שינה, חלומות, ירידה בזיכרון, תנודות במצבי הרוח, גלי חום, הזעות לילה, השתנה מוגברת ביום ובלילה ויובש ואגינלי.

אך כל אחד מהאלמנטים משפיע גם הוא על אופי ועוצמת התופעות המופיעות בגיל המעבר, למשל:

כאשר האש לא מאוזנת נראה תופעות כמו גלי חום, הזעות, נדודי שינה, חלומות טרופים, חוסר שקט (שמחומר בערב), סחרחורת, טיניטוס…

כאשר העץ לא מאוזן נראה תופעות כמו מגרנות, חוסר שקט, סחרחורות, טשטוש ראייה, לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה. נטייה למיומנות או חזה פוליציסטי.

כאשר האדמה יוצא מאיזון נראה תופעות כמו עייפות, יוצאות רכות, עלייה במשקל, חשק למתוק, איבוד חוש הטעם, דאגת יתר, ליחה, מיומות והפרשות ואגינליות.

כאשר המים לא באיזון נראה תופעות כמו: אגירת נוזלים ובצקות, מלאות וכבדות בגוף, כאב וחולשה בגב תחתון וברכיים, הזעות וגלי חום, ירידה בחשק המיני.

כאשר המתכת אינה מאוזנת נראה תופעות כמו עור יבש וסדוק, קמטים, שיער יבש, יובש בגרון, נטייה להתקררות, עצירות, יובש וגינאלי, עייפות, נטייה לבכות בקלות.

בעזרת תשאול מקיף, בדיקת דופק ולשון ניתן לאבחן מהו חוסר האיזון ולטפל בו בעזרת דיקור, צמחי מרפא ורפלקסולוגיה.

ליצירת קשר ופרטים מלאים על מלי דביר

Back to top button