דיאטה ותזונהרפואה משלימה

תזונת החשק – בריאות אמיתית

חוסר הבריאות הנפשית הבסיסית שלנו גורמת לנו לאכול אוכל לא נכון, ולהרעיל את עצמנו.

האוכל אותו אנו אוכלים מהווה את אחד הנושאים המסעירים את התרבות שלנו. קשה לתאר או להבין את שפע המידע, היצירתיות, הסגנונות, הטעמים והטקסים הקשורים באוכל אותו אנו אוכלים. קצת מוזר שהדבר הפשוט שנועד לתחזק את גופנו באנרגיה של אבות המזון, ותו לא, הפך עם השנים למוקד חושני שמושך אליו כל כך הרבה תשומת לב. אחד הנושאים המטרידים והמעסיקים ביותר, בני אדם, היא תזונתם, בה קיימת התמודדות עם משקל היתר, רזון יתר וגם השלכות מרחיקות לכת על הבריאות.

אחד הדברים שמלמדים אותנו, כל מיני אנשים המתמחים בתזונה "נכונה" לסוגיה, היא שישנם מאכלים בריאים יותר ושישנם מאכלים בריאים פחות. ישנם מאכלים "משמינים יותר" וישנם מאכלים "משמינים פחות". השנים האחרונות מתאפיינות בשיטפון של מידע, שיטות והמלצות ל"תזונה נכונה", עם אזהרות שונות לגבי צריכת סוכר, צריכת חלב, צריכת שומנים, צריכת מזון שנשרף, צריכת בשר כזה או אחר ועוד ועוד אזהרות. בדומה לתחומים אחרים בחיינו, שיטפון המידע והאזהרות הרבות, מקשות על האדם לבחור את התזונה הנכונה לו, ומרחיקות אותו יותר ויותר מעצמו.

מה דעתך שאמליץ לך עם איזה אנשים להתרועע? נניח שהייתי, כרופא, ממליץ לך שלא לדבר עם אנשים גבוהים ממך? נניח שהייתי אומר לך שלא יהיה לך בריא להיפגש עם אנשים שביקרו באירופה בחודשיים האחרונים? נכון שזה יישמע מגוחך ולא סביר? הרי ברור שאתה רוצה להיפגש עם מי שנוח לך להיפגש, עם מי שנעים לך לשהות במחיצתו. זהו הקריטריון שלך, כך אני מקווה, לבחירת ידידיך. הלא כך?

אדם מאוזן הנמצא בתהליך צמיחה בוחר לעצמו את מה שמתאים ונכון לו לאכול, ללבוש, להשתתף בו ולהתקרב אליו. אדם החפץ בבריאות הטובה ביותר בשבילו חותר להבנת הדברים הטובים לו, מתוך חושיו שלו, מתוך התורה האינטואיטיבית המדריכה אותו. הגוף מדבר אלינו, ולעתים אנו מתקשים לשמוע אותו. במצב כזה של אטימות אנו פונים לספרים, למרצים, למרפאים ולחברים ושואלים אותם "מה כדאי לאכול?", "מה בריא יותר לאכול?", "לא שמעת שלאחרונה כדאי לשתות מיץ פטרוזיליה? זה מאד בריא!!!". במצב כזה של אטימות אנחנו לא מבינים באמת מהו אוכל בריא ומהי באמת בריאות. הגוף מדבר אבל מרביתנו לא מסוגלים להקשיב לו. במקום זאת אנו פונים להתנהגות האטומה ביותר – ההתנהגות של המתמכרים.

הסיבה שאנשים משמינים וצורכים מאכלים מזיקים באופן מופרז היא שהם מתנהגים עם האוכל כבסם ממכר. הם משתמשים באוכל כמפלט אוראלי להקלת מתחים. האוכל מפסיק לשמש מקור להזנה ולאנרגיה והופך לתחליף לחיבוק טוב ולנשיקה חמה. ומכיוון שהאוכל לא מספק באמת את הצרכים האלה (מה לעשות, כבר איננו עוללים יונקים ששד אימם יכולה באמת להרגיע אותם), אז אנו מנסים עוד ועוד ועוד, מחמירים את ההתמכרות ומרחיקים את עצמנו מגופנו, עוד ועוד.

לפני התקופה שבה גיליתי את דרכי האישית ביצירה האינטואיטיבית נהגתי לאכול המבורגרים עסיסיים, נטופי רוטב מלווים בצ'יפס חם ומלוח. נהניתי והתענגתי על כל ביס, מבלי להבין שאני בעצם מכור. הייתי נוגס בהמבורגר ביסים ענקיים מלאי תאווה וחשק, וחשתי סיפוק אדיר. לא ידעתי שזו דרכי להשקיט את הסערות הפנימיות שלי, את האגרסיביות השוצפת שבתוכי, שלא ידעה מוצא טוב יותר לבטא את עצמה.

לאחר שחל שינוי משמעותי באורחות חיי, שהתבטא בהכנסת יצירה אינטואיטיבית לחיי ועבודה רבה על הפחתת הביקורת העצמית והגדלת האהבה העצמית (דברים עליהם אני עובד עד היום), נפרד ממני ההמבורגר, ללא שום מאמץ ולא מפני ש"אין זה בריא". ההמבורגר גרם לי לחוש כבד ולא חיוני. חשתי שאיני יכול לנוע בקלילות ושאיני יכול גם ליצור וגם לאכול המבורגר. לא התגעגעתי אליו כלל, הוא פשוט נעלם מחיי. יחד אתו נעלמו עוד ועוד דברים, שגרמו לי לחוש לא בנוח עם גופי. היצירה והצמיחה חוללו שינוי מסוים בגופי, והוא החל לדחות מעליו מאכלים שלפני כן סיפקו לי עונג רב. לא התגעגעתי אליהם ולא התייסרתי. הם פשוט נעלמו ממני.

התזונה הנכונה האמיתית אינה רשומה בשביל אף אחד, בשום ספר. אמת, כל עוד אנו אוכלים בצורה מתמכרת, אנו מרעילים את גופנו ואת הרגשות שלנו. מאידך, אם ננסה בכוח להחדיר לגופנו את מה שדוחה אותנו, ואם ננסה בכוח להפסיק לאכול את מה שממשיך לעורר בנו תשוקה עזה, נסבול קשות וניכנס למלחמה עקובה מדם, עם עצמנו, וגם נפסיד בה. התזונה הנכונה נמצאת אצל כל אחד בגוף שלו. מאכל שגורם לנו להרגיש נוח עם עצמנו, שבעים ולא מפוטמים, נינוחים ומאוזנים ולא קורסים לשנת צהריים, הוא מאכל נכון. מאכל נכון הוא כזה שמושך, שגורם לתשוקה, אך לא כזה שאיננו יכולים להפסיק לאוכלו. מאכל נכון הוא כזה שנותן לנו אנרגיה ושלא גוזל מאתינו אנרגיה.

מעבר לזה, על כל אחד לנסות, לחפש ולהכיר. ללמוד לסמוך על החושים ולהיזהר מהתנהגות מתמכרת. מי שמתמסר ליצירה אינטואיטיבית שיש בה אלתור המצאה ומשחק, סביר להניח שמלאכתו תהיה קלה יותר, מפני שהוא לומד את רזי ההאזנה לקולות הפנימיים. הספר המדויק ביותר כתוב בתוך תוכך. הקשב לו ושאל את גופך מה נכון לו. יתכן מאד שתופתע לגלות!

Back to top button