רפואה משלימהרפואה סינית

וריקוצלה ורפואה סינית לטיפול בספירת זרע נמוכה

מעל לארבעים אחוז מהגברים סובלים מספירת זרע נמוכה ואיכות זרע לא תקינה. כל מה שצריך לדעת על וריקוצלה וטיפולי רפואה סינית לפוריות.

רפואה סינית יכולה לעזור רבות לטיפול בוריקוצלה, ובעיות פוריות אצל גברים, במיוחד במיקרים של ספירת זרע נמוכה.

מהי וריקוצלה?
וריקוצלה הינה התרחבות יתר ואי ספיקה של הורידים המנקזים את הדם מהאשך, האשכים נמצאים מחוץ לגוף הגבר בשל הצורך של תאי הזרע בקירור מתמיד ולכן במקרים של וריקוצלה יכולה להיגרם פגיעה באיכות הזרע עקב התחממות יתר של האשך אשר פוגעת בפוריות הגבר ובספירת הזרע.

וריקוצלה הינה בעיה בשסתומי הוורידים המנקזים את הפסולת שמייצרים האשכים אשר גורמת לליקויי פוריות בקרב גברים. עקב בעיה זו נחסמת כניסת חמצן לאשכים, דבר הפוגע בייצור התקין של תאי הזרע. תופעה זו מוגדרת כגורם המרכזי לבעיות פוריות בגברים. וריקוצלה לעתים מלווה בכאבים עזים המקרינים מאזור האשכים לרגלים והבטן התחתונה.

האשכים מתפקדים בגוף האדם כמעין מפעל המייצר תאי זרע וטסטוסטרון. פעולתם גוררת ייצור פסולת האמורה להתנקז מהם החוצה וכלפי מעלה – בניגוד לכוח הכובד. כדי שפסולת זו לא תחזור כלפי מטה, קיימים בוורידים שסתומים חד כיוונים שתפקידם למנוע מחומרי הפסולת לזרום שוב לאשכים. במצב בו קיימת וריקוצלה, נפגמים שסתומים חד כיווניים אלו, הופכים לדו כיוונים ואינם מצליחים למנוע מהפסולת לשוב למקום שממנה הגיעה. כתוצאה מחזרת הפסולת, קיימת הפרעה באספקת החמצן לאשכים, החיוני בייצור זרע תקין ופורה.

מאחר שתופעה זו פוגעת בדרכי הייצור של הזרע, היא פוגמת בכל המאפיינים החשובים בתהליך, כמו בריכוז התאים, במהירות תנועתם, ובמורפולוגיה שלהם (צורת התא החיצונית המייצגת את תקינות החומר הגנטי שבתוכו). הווריקוצלה קיימת בשני האשכים ברוב הגדול של המקרים.

התופעה נצפית בגברים כבר בגילאי +15 והיא מתגברת ומחמירה ככל שעולה הגיל. וריקוצלה עלולה להתפתח גם בגברים שכבר הפכו להורים, והיא עלולה להפריע בניסיונות להביא ילדים נוספים. זאת משום שהתופעה היא הדרגתית והשפעתה על ייצור תאי הזרע הולכת וגוברת עם השנים. וריקוצלה היא הסיבה לכ-87% מבעיות פוריות הגבר בעולם.

40% מכלל בעיות הפוריות באוכלוסיה הכללית נובעות דווקא מבעיות זרע וידוע כי ב- 50 השנים האחרונות ירד ריכוז הזרע במאות אחוזים לסמ"ק. לשם השוואה בשנות השישים ריכוז תאי זרע ממוצע היה 80 מליון וכיום ירד הריכוז הממוצע ל- 20 מליון תאי זרע.

איך מטפלים בוריקוצלה?
הגישה ברפואה הקונבינציונלית:
אחת הדרכים לטפל בוריקוצלה היא באמצעות צנתור שפותח על ידי שני רופאים ישראלים (גת וגורן) שחקרו את תופעת הווריקוצלה וגילו את הקשר שלה לבעיות ייצור תאי זרע. השיטה, שקרויה על שמם, מאתרת את כל רשת הוורידים הפגומה ומטפלת בתופעה משני צידיה. הצנתור מתבצע בבטן התחתונה ואינו דורש ניתוח, הרדמה או אשפוז והתאוששות.

במקרים הנדירים בהם הווריקוצלה נמצאת רק בצד אחד, ניתן לבצע גם ניתוח רגיל לקשירת הווריד הראשי, המתבצע בהרדמה מלאה (קרוי גם "קשירה עליונה"). לאחר הקשירה מתפתחים ורידים המחזירים את הדם מהאשך באופן תקין.

איכות הזרע:
הפרמטרים הקובעים את איכות הזרע הינם: ריכוז תאי זרע, תנועתיות הזרע, מורפולוגיה (צורות תקינות)

מה הם נתוני זרע תקינים?
* התנזלות מלאה תוך 30 דקות
* נפח זרע תקין 2-6 סמ"ק
* ריכוז תאי זרע מעל 20 מליון לסמ"ק
* אחוז תאי זרע בתנועה בשעה הראשונה מעל 50% תנועתיות, אחוז תאי הזרע בשעה הרביעית מעל 40%
* צורת זרע תקינות (מורפולוגיה) על פי שיטת קרוגר מעל 14% נחשב תקין, בין 4-13% נחשב בינוני, מתחת ל4% נחשב גרוע

הטיפול הקונביציונלי:
קיימות שתי שיטות עיקריות לטיפול בוריקוצלה:

ניתוח – פתיחת חתך קטן בדופן הבן ודרכו קושרים את הורידים.

צנתור סלקטיבי בו על ידי הזרקת סלילים מחומר פלסטי ישירות לתוך הוריד המורחב וחסימתו.

בעיות זרע בראייה של הרפואה הקונבנציונלית:

הטיפול מבחינת הרפואה הקונונציונאלית מתמקד בעיקר באישה (הזרעה תוך רחמית או הפריה חוץ גופית) וזאת מכיוון שלרוב אין הסבר רפואי לבעיית הזרע והמקרים המעטים שבהם כן מוצאים את הסיבה הרפואית קשורים לבעיות הורמונאליות, מחלות ילדות כגון: אשך טמיר, מחלות כרוניות, ניתוחים, וריקוצלה (חסימה של הורידים באשכים) ועוד.

הגורמים לוריקוצלה:
ברוב המקרים:
– אורח החיים התובעני והמתוח.
– שעות העבודה הרבות המלוות בלחצים ותחרות.
– ישיבה ממושכת על כיסא, של מעל 8 שעות עם תזוזה מינמלית.
– ירידה באיכות התזונה ואכילה של מזונות שמנים ועתירי סוכרים, אוכל מעובד ומתועש המלא בהורמונים ורעלים אחרים.

למה לטפל בבעיות וריקוצלה על ידי דיקור סיני?
כיוון שבטיפול הקונביציונלי לא משנה באיזה שיטה מחליטים לתקן את הוריקוצלה בכל מקרה לא צפוי שינוי באיכות הזרע בששת החודשים הראשונים לאחר הטיפול ולעיתים יש אף החמרה בבעיות הזרע.

אז לכן למה לעבור ניתוח אם אפשר בצורה אחרת להגיע לתוצאות אפילו טובות יותר ובזמן קצר יותר, הרפואה הסינית מאפשרת טיפול יעיל ולא פולשני בוריקוצלה כאשר משך זמן הטיפול הינו 12 שבועות ובזמן זה רוצים לראות שינו משמעותי בבעית הזרע. השינוי יכול להתבטא במאות ואף אלפי אחוזים בריכוז תאי הזרע ובתנועתיות הזרע.

סיפור מקרה:
שלומי שטופל בקליניקת מעוז מרפא אובחן כסובל מוריקוצלה דרגה 2.5, שלומי החליט לנסות לפנות לטיפולי רפואה סינית והגיע לקליניקה שלנו באמצעות מאמר שקרא, שלומי הגיע עם נתוני זרע כדלהלן: ריכוז תאי זרע –6 מליון, תנועתיות –12% לאחר שעה ומורפולוגיה של 2%.

לאחר 12 שבועות של טיפול שבועי שכללו דיקור, שינויי תזונה (עם תפריטי ירידה במשקל) וצמחי מרפא סיניים עבר שלומי בדיקת זרע נוספת והתוצאות היו כלהלן: ריכוז תאי הזרע עלה ל- 32 מליון, תנועתיות עלתה ל-64% והמורפולוגיה עלתה ל- 11%. חודש וחצי לאחר סיום הטיפול נכנסה אשתו של שלומי להריון באופן טבעי ובינואר 2010 נולדה בתם שקד.

מה להביא לאבחון ולטיפול הסיני?
– על המטופל להגיע עם בדיקות הזרע האחרונות שבוצעו, חשוב לא להסתמך על בדיקה בודדת מכיוון שהשינויים באיכות הזרע יכולים להיות קיצוניים מבדיקה לבדיקה.
– בדיקות דם אחרונות שביצע המטופל.
– רשימת הכדורים או כל תכשיר או מרשם אחר שהמטופל נוטל.
– במידה ועברת ניתוחים או כל טיפול אחר אזי יש להביא את ממצאי או סיכומי הטיפולים.

בהצלחה !

Back to top button